Herroepingsrecht

Iedere consument die een aankoop doet bij een webwinkel, heeft een wettelijk herroepingsrecht. Dit betekent dat consumenten de transactie ongedaan kunnen maken binnen een bepaalde termijn.

Waarom heb ik een document herroepingsrecht nodig?

Als eigenaar van een webwinkel heb je een document herroepingsrecht nodig, omdat je als eigenaar van een webwinkel verplicht bent de bezoeker van jouw webwinkel op dit recht te attenderen. De tekst die je daarvoor kunt gebruiken, is hier eenvoudig te genereren.

Voor wie geldt dit document?

Een klant van jouw webwinkel heeft een herroepingsrecht wanneer de klant iets koopt via jouw webshop. De klant moet daarnaast een consument zijn en jij moet met je webwinkel een handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit uitoefenen. Een klant is een consument wanneer hij/zij handelt voor doeleinden die buiten een bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen. Het recht op herroeping kun je in dit geval niet uitsluiten in een contract.

Wanneer je een b2b webshop hebt en dus alleen zakelijke overeenkomsten sluit met andere bedrijven, dan hebben zij geen herroepingsrecht en hoef je het herroepingsrecht ook niet te vermelden op de website.

Gelden er uitzonderingen op het herroepingsrecht?

Het herroepingsrecht is niet altijd van toepassing. Zo gelden er bijvoorbeeld uitzonderingen wanneer een klant een product koopt die volgens zijn specifieke wensen is geproduceerd, wanneer een product beperkt houdbaar is en wanneer bepaalde producten wegens hygiëne niet kunnen worden teruggezonden. Ook bij het boeken van vakantiehuisjes of hotelkamers is er in beginsel geen recht op herroeping.

Wat moet ik doen als ik niet over het herroepingsrecht ben geïnformeerd?

Wanneer je als klant niet (juist) bent geïnformeerd over het herroepingsrecht, dan wordt de termijn verlengd met maximaal twaalf maanden. Je bent dan ook niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product. Dit verandert niet wanneer je later alsnog wordt geïnformeerd.

Daarnaast moet je als klant worden geïnformeerd over het betalen van de verzendkosten om het product te retourneren. Als de webshop dit niet doet, dan komen de verzendkosten niet voor rekening van de klant.

Wil je er als eigenaar van jouw webshop zeker van zijn dat je jouw klanten op juiste wijze informeert over het herroepingsrecht? Genereer dan nu het document herroepingsrecht via Contractenshop.nl. Deze is opgesteld door deskundige juristen.