Let op: nieuwe regels voor online verkoop in aantocht!

10 mei 2021
Let op: nieuwe regels voor online verkoop in aantocht! image

Wanneer je online producten of diensten verkoopt, gelden voor jou vanaf medio mei volgend jaar strengere regels. Deze regels worden ingevoerd om consumenten meer bescherming te bieden. Mocht je dus een webshop hebben, een online verkoopplatform of een social media-account waarop je jouw producten verkoopt, begin dan stap voor stap met aanpassen, zodat je niet alles op het laatste moment hoeft te doen!

Wat verandert er voor mij?

Recensies

Allereerst moet je meer duidelijkheid verschaffen over je recensies. Zo weten klanten sneller of deze recensies eerlijk zijn. Je moet vermelden of je mensen betaalt voor het plaatsen van recensies, of je zowel positieve als negatieve recensies plaatst en hoe je controleert dat de recensies daadwerkelijk van klanten zijn die dat artikel gekocht of gebruikt hebben.

Persoonlijk aanbod

Daarnaast moet je jouw klanten gaan informeren over een persoonlijk aanbod van producten en diensten wanneer je dit persoonlijke aanbod op hen toepast. Op deze manier kunnen zij overwegen om ook eens te kijken bij een andere online verkoper waar deze persoonlijke gegevens (nog) niet bekend zijn. Zij kunnen dan vergelijken welke prijzen en aanbiedingen uiteindelijk écht voordelig zijn.

Geen willekeurige ‘kortingen’

Op basis van de nieuwe regelgeving mag je niet meer zomaar stellen dat een product voorheen bijvoorbeeld € 100 kostte en nu is afgeprijsd voor € 50 wanneer de prijs nooit daadwerkelijk €100 euro is geweest. Klanten kunnen hierdoor namelijk misleid worden. Vanaf volgend jaar moet je bij een dergelijke van-voor-kortingsactie dan ook de laagste prijs hanteren die je in de 30 dagen voor de kortingsactie hanteerde voor het product. Wanneer je voor een product in de 30 dagen voor de actie dus € 60 euro vroeg, dan moet je dit eerlijk vermelden. Je mag geen willekeurige prijs meer bedenken om te doen alsof je heel veel korting aanbiedt, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.

Opzeggen digitale diensten

Wanneer je ‘gratis’ online diensten aanbiedt waarvoor consumenten persoonlijke gegevens dienen in te vullen, moet je meer informatie gaan verstrekken. Bijvoorbeeld over hoe lang de klanten nu aan jouw dienst vastzitten en hoe ze zich uit kunnen schrijven. Binnen 14 dagen mogen ze de ‘gratis’ dienst weer opzeggen en zij hoeven hiervoor geen reden te noemen. Wanneer zij opzeggen, moet je de door hen opgegeven persoonlijke gegevens meteen verwijderen en mag je geen nieuwe gegevens meer verwerken.

Digitale marktplaats

Beheer jij een digitale webshop waarop andere bedrijven en particulieren producten kunnen aanbieden? Let dan vanaf volgend jaar goed op dat je aan je klanten laat weten van wie zij uiteindelijk het product kopen dat wordt aangeboden op jouw online marktplaats. Deze informatie moet je verstrekken voordat zij iets kopen. Daarnaast moet je aan je klanten laten weten of de rechtstreekse verkoper handelt als bedrijf of als particulier en welke voorwaarden gelden bij de overeenkomst. Deze informatie moet goed zichtbaar zijn en mag je niet wegstoppen in een klein hoekje.

Vergelijkingswebsites

Wanneer je een website hebt waarop je verschillende dienstverleners of producten kunt vergelijken, moet je vanaf volgend jaar aangeven op basis van welke criteria de uitslag van de zoekopdracht tot stand komt. Het maakt hierbij niet uit of de bezoeker van je website wel of niet iets bij jou koopt. Zo moet je bijvoorbeeld ook aangeven of bedrijven jou betalen voor een hoge plaats in de zoekresultaten.

Sancties

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zijn de instanties die deze regels zullen handhaven. Klanten kunnen gesignaleerde overtredingen ook hier melden. Wanneer je je niet aan de nieuwe regels houdt, kunnen de ACM en AFM boetes uitdelen die maximaal 4% van de jaaromzet betreffen of een maximum bedrag van 2 miljoen euro behelzen. Wanneer je de regels vaker overtreedt kan het percentage van de boete zelfs 10% van je jaaromzet betreffen. In plaats van een boete kan het ook zijn dat je een termijn krijgt waarbinnen je de overtreding moet beëindigen.

Kortom, genoeg nieuwe regels waaraan je moet gaan voldoen. Houdt hier rekening mee. De boetes die je kunt krijgen zijn niet mals. Wil je graag zeker zijn van jouw zaak? Maak dan gebruik van ons product ‘’Controle Website Juridisch Juist’’. Door deze controle van jouw website aan te schaffen, ontvang jij van ons een checklist. Als je door deze checklist heen loopt, zie je welke eisen voor jouw website gelden. Hiermee weet je zeker dat jouw website of webshop Juridisch Juist is!

Ga naar: https://contractenshop.nl/webwinkels/voorwaarden/controle-website-juridisch-juist

Blog / Law / Let op: nieuwe regels voor online verkoop in aantocht!